maandag 5 september 2016

Een "maag" testje met een hondenbrok

Maandag vandaag en dan gebeuren er wel eens dingen die eigenlijk niet moeten.
Zoals een hondenbrokje dat in een glas met wat limonade terechtkomt in plaats in de honden voerbak.
Tja en dat had tot gevolg dat ik eens een testje ging doen..

En wel met zo'n zelfde brokje en met brokjes die ik nog had van voor de start met KVV.
Men neme een Farmfood Fresh persbrokje ( dankzij ons logeetje), een Profine lam persbrokje ( uit een testzakje), een Proplan Zalm rijst brok en een Aldi Regular brok,

En dan vul je 4 glazen met een beetje water en een scheutje azijn ( tenslotte is de maag zuur) en stop je daar in elk een brokje in. Natuurlijk kun je niet de echte maag nabootsen van een hond met dit huis,tuin en keukentestje maar het is wel leuk om te zien hoe de verschillende brokjes reageren.

Met al verrassende resultaten vrijwel direct ( 1 min) na het toevoegen;

Het Farmfood brokje begon al meteen uiteen te vallen, zelfs nog voor ik een keertje schudde met het glas. In tegenstelling daartoe bleef het Proplan brokje stoïcijns op zijn plekje drijven.


Na 5 minuten  was het verschil alweer groter geworden. De Profine persbrok en de Aldi brok gingen nu ongeveer gelijktijdig op en verloren kleine beetjes van hun brok aan het azijnwater.Omdat de maag van een hond, door zijn beweging natuurlijk ook niet stil ligt, is het glas af en toe geschud.
En dan weer een paar minuten verder. De Farmfood persbrok blijft zichzelf verpulveren en drijft als poeder door het water. Bij de Aldi brok en de Profine persbrok zie je dat ze wel op dezelfde manier "verteren"maar dat het bij de Aldibrok verspreid door het azijnwater en bij de Profine naar de bodem zakt. De Proplan brok blijft, eigenlijk shockerend, op eenzelfde plek in het glas drijven en er is geen enkel teken van ontbinden van de brok.
Het laatst genoteerde testmoment was na ongeveer 20 minuten. Een hond, die zijn buikje vol heeft gegeten gaat nu zo ongeveer wel weer eens spelen, rondsjouwen, drinken, buiten de tuin in voor een plasje....In elk geval bewegen.
De verschillen tussen de Profine en de Aldibrok blijven miniem. Ze ontbinden veel langzamer dan de Farmfood brok, maar ze verteren wel in de maag. En ze zakken een beetje naar de bodem van het glas. Met die opmerking dat de Profine brok een persbrok zou zijn, die volgens de verkoper, gerust gemengd gegeven mocht worden met KVV en de Aldibrok een gewone brok.
Bij de Proplan zalm-rijst brok is zelfs na 20 minuten nog geen spoortje van ontbinding ontstaan en de brok blijft drijven. Dat heel duidelijk wordt als ik een foto neem van de zijkant van de glazen; foto 1; Proplan naast Farmfood foto 2; Aldi naast Profine


Als ik na een half uurtje met een vork in het water prik is de Farmfood brok compleet uiteen gevallen en verspreid door het hele water. De Proplan brok is net een sponsje geworden, en de andere twee laten hun buitenzijde los in poeder en het nog niet opgeloste stuk is ook wat sponzig te noemen.
Helaas kan ik dat niet laten zien met een foto.

De Proplan Zalm-rijst hebben mijn honden jaren gegeten.
Ik vind het shockerend dat het zo'n effect heeft in mijn eenvoudige testje.
Dat het voer dus op het maagsap zou kunnen blijven drijven, kan dus, zeker met een stel enthousiast ravottende Beardies, gewoonweg heel simpel een maagkanteling teweeg brengen, die bij niet snel ingrijpen de dood ten gevolg kan hebben.

Als je kijkt naar de hele goedkope brok van de Aldi of de Profine Persbrok , die qua prijsklasse r.o dat van Proplan ligt dan is het testresultaat vrijwel gelijk.
Maar ze hebben in elk geval nog een voordeel dat ze gaan ontbinden door zuur en schommelingen en naar beneden zakken.
De beste uit mijn testje kwam dus Farmfood Persbrok.
Dat zo snel ontbindt tot poedervorm dat het net zo gemakkelijk als KVV/ vers vlees qua voedingsstoffen kan worden opgenomen in de darmen en dus een kortere verteringstijd heeft. Dat het zich meteen verspreid in het vocht is ook gunstig want zo blijft een maag overal even licht./zwaar, hoe je het bekijkt.

Iedereen mag van mij zelf beslissen welk voer hij geeft, daar is dit testje niet voor bedoeld, het hadden ook 4 andere merken kunnen zijn.
en ik spreek  dan ook geen voorkeur uit voor een brokken merk.

Dit testje is als toeval ontstaan,
maar ik dacht dat het wel leuk zou zijn om het eens met jullie te delen.

En je kunt natuurlijk altijd zelf thuis eens testen wat het brokje dat jij je hond geeft doet...

( en ik hoor  het testresultaat graag van je)








Geen opmerkingen:

Een reactie posten